A licenccel rendelkező sportolóknak van baleset- és felelősségbiztosításuk! Ezért ajánlott a licenc kiváltása amatőröknek is!
A sport tele van élménnyel, de kockázattal is. Egy pillanat elég, és a legjobb edzés vagy verseny is kórházi ellátással végződhet. Egy esés, egy törés, egy drága vizsgálat… biztosítás nélkül mindez téged terhel.
A Tour de Mátrán való részvételhez nincs szükség licencre. De erősen ajánlott!
Az UCI licenc nemcsak a profiknak szól, hanem minden amatőr kerékpárosnak értékes. Biztonságot ad a baleset- és felelősségbiztosítással, valamint hivatalos részvételt biztosít a nemzetközi versenyrendszerben.
Az UCI licenc és/vagy egy megfelelő biztosítás fedezetet ad baleset és felelősségi kár esetén, megkönnyíti az ügyintézést, és biztonságot nyújt nemcsak neked, hanem a családodnak is. Ne hagyd a sorsra, gondolkodj előre! Egy licenc vagy egy biztosítás ára sokkal kevesebb, mint egyetlen sérülés költsége. Intézd el most, és koncentrálj arra, ami igazán fontos: a verseny élményére.
A licencet annak az országnak a szövetsége adja ki, ahol a kérelmező a kérelem benyújtásának időpontjában a fő lakóhelyével rendelkezik. A sportoló a licenc lejártáig (dec.31.) ehhez a szövetséghez tartozik, akkor is, ha időközben másik országba költözik.
Nem csak annak lehet UCI licence, aki UCI versenyen indul. Az UCI licencet akkor is kiválthatod, ha nem tervezel UCI versenyen részt venni. A Magyarországon kiváltott licencek nemzetközileg érvényesek, és tartalmaznak baleset- és felelősségbiztosítást. A balesetbiztosítás fedezetet nyújt sérülés, kórházi ellátás vagy tartós egészségkárosodás esetén, akár külföldön is. A felelősségbiztosítás pedig akkor lép életbe, ha edzésen vagy versenyen kárt okozol más versenyzőnek vagy annak felszerelésében, ilyen esetben a költségeket nem neked kell állnod.
A Magyarországon kiváltott UCI licenc baleset- és felelősségbiztosítást is tartalmaz: a balesetbiztosítás a világ bármely országában érvényes, míg a felelősségbiztosítás a szervezett kerékpárversenyek és edzések során nyújt fedezetet Európában.
De! A magyar biztosítási összegek korlátozottak, ezért érdemes a részletes szabályzatot elolvasni az MKSZ weboldalán és igény szerint kiegészítő biztosítást kötni.
A fenti információk csak a Magyarországon kiváltott licencenkre érvényesek. A szabályzatok országonként eltérőek lehetnek, és léteznek országonként különböző típusú licencek is. Külföldön kiváltott licenc esetén nem minden típusú licencnek van nemzetközi érvényessége és sok országban nem tartalmaz biztosítást sem.
A Magyarországon kiváltott licencek nemzetközileg érvényesek és tartalmaznak baleset- és felelősségbiztosítást.
Ha licenc kiváltásán gondolkozol és még nem csatlakoztál sportegyesülethez, örömmel segítünk az ügyintézésben. Ahhoz, hogy licenced legyen, először sportegyesületi tagsággal kell rendelkezned. Csatlakozz a Mátra Biker Sport Clubhoz, ahol minden támogatást megkapsz a nemzeti és nemzetközi versenyzéshez!
UCI: Union Cycliste Internationale. Az UCI, vagyis a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség által elismert versenyek szigorú előírások szerint kerülnek megrendezésre. Ezek nemzetközileg számon tartott versenyek minden országban ugyanazokkal a szigorú kerékpáros és versenyszervezői szabályokkal és az UCI által megbízott versenybíróval. 1900. április 14-én alapították Párizsban, Franciaországban. Feladata a kerékpározás fejlesztése minden formában és mindenki számára: versenysportként, szabadidős tevékenységként, közlekedési eszközként, valamint pusztán a szórakozás kedvéért. Az UCI 10 szakágat kezel és népszerűsít: országúti, pálya, hegyikerékpár, BMX racing, BMX freestyle, cyclo-cross, trial, teremkerékpár, gravel és e‑sport.
UCI licenc = UCI versenyengedély.A licenc szó engedélyt, jogosultságot, használati jogot jelent. A licenc megszerzéséhez a sportolónak először csapattagsággal kell rendelkeznie, vagyis hivatalosan jelentkeznie kell tagnak egy általa választott sportegyesületbe. Miután tag lett, szükség lesz egy orvosi igazolásra arról, hogy fitt, egészséges és versenyezhet, ezután az egyesület intézi számára a licencet, ami 2019 óta digitálisan létezik e‑kártya formájában, de versenyekhez igényelhető fizikai kártya is. A licenc 10 munkanap alatt elkészül és a világon mindenhol érvényes!
Tudtad? Vannak olyan, amatőröknek szóló UCI versenyek, ahol licenc nélkül is lehet indulni! Pl.: UCI Gran Fondo World Series. De ha minket kérdezel, legyen neked is licenced! Ne versenyezz biztosítás nélkül!
Ha van licenced, akkor a World Series sorozatban a korosztályos eredményeid alapján akár világbajnoki kvalifikációt is szerezhetsz: kategóriánként az első 3 helyezett dobogóra áll, a győztes UCI mezt és érmet kap, a legjobb 25% UCI érmet, ami igazolja a világbajnoki indulási jogot. Kicsit hasonló az Ötpróbás vagy AKESZ-os pontszerzéshez, csak nemzetközi szinten.
De a licenc értéke nem csak a világbajnokságban rejlik. Akkor is érdemes kiváltanod, ha élményt, fejlődést, közösséget és biztonságot keresel a kerékpározásban.
Jöjjön a kérdésre a válasz! Biztosítás és/vagy UCI licenc: melyikre van szükség?
TELJES VÉDELEM = FELELŐS CSOMAG - Ha a lehető legnagyobb biztonságot szeretnéd: UCI licenc (nemzetközi) + egyedi baleset- és felelősségbiztosítás, valamint külföldi utazás esetén kiegészítő utasbiztosítás (betegség- és poggyászfedezettel, lásd 4. pont)
UCI ALAPCSOMAG - Ha UCI versenyeken részt veszel és elegendőnek tartod az MKSZ szerinti biztosítási fedezetet: UCI licenc (nemzetközi, kedvező ár, pl. az MBSC az egyesületi tagjainak térítésmentesen intézi a licencet)
EGYEDI BIZTOSÍTÁS - Ha nem veszel részt UCI versenyeken, de szeretnél biztosítást: egyedi baleset- és felelősségbiztosítás (időigényesebb kiválasztani, ahány biztosító, annyi féle, és drágább, mint az éves UCI licenc)
UTAZÁSI KIEGÉSZÍTŐ - Külföldi utazás esetén: Baleset-, betegség- és poggyászbiztosítás felelősségi fedezettel köthető és megvásárolható az MKSZ weboldalán 380 Ft/nap áron! Licenc vagy szabadidős sportolói kártyával rendelkezők vehetik igénybe. A biztosítás max. 30 napra köthető. Utazás előtt min. 5 nappal kell igényelni! De választhatod bármelyik másik biztosítót is.
SAJÁT FELELŐSSÉG = FELELŐTLENSÉG CSOMAG - Ha amatőr eseményen indulsz, ahol nem kötelező bemutatni sem a licencet, sem a biztosítást, és vállalod a kockázatot: sem licencet nem kötelező kiváltanod, sem biztosítást nem kell fizetned. Ezt azonban nem ajánljuk! Ezért is szerepel az összes versenyszabályzatban, hogy a versenyző a saját felelősségére vesz részt a versenyen. A megfelelő balesetbiztosítás megkötése minden esetben a versenyző saját felelőssége és feladata.
Egy magyar szó, ami sokszor okoz fejtörést: a licenc. Sokan ejtik és írják licensz vagy liszensz formában, de a magyar helyesírás szerint kizárólag a licenc a helyes alak.
Honnan jön a kavarodás?
A szó eredetileg a latin licentia [licencia] „engedély” szóból származik. Szögletes zárójelben a kiejtés.
latin: licentia [licencia]
német: Lizenz [licenc]
francia: licence [liszansz]
brit angol: licence (főnév) / license (ige) [lájszensz]
amerikai angol: license (főnév és ige) [lájszensz]
A magyar nyelv a németből vette át a kiejtést és az ejtés szerinti magyaros írásmódot, vagyis a licencet, c-vel a végén.
Példák: licencigénylés, licencszerződés, licencdíj, licenccel rendelkezik, XY licencel valamit, licencet kérnek, Pisti licence, licencelt szoftver, licencelési konstrukció, licencelt szellemi termék, licencfeltételek, licencjogok...
Miért írják sokan licensznek?
A globálisan elterjedt angolos kiejtés sz-re végződik, a világon a legtöbben így ejtik, és amit többször hallunk, azt könnyebben megszokja (általában) az emberi fül, emiatt a hatás miatt a kiejtés sokszor sz-re csúszik a szó végén. Ezért találkozhatunk a „licensz” vagy „liszensz” alakokkal is Magyarországon, de a magyar helyesírás szerint kizárólag a licenc írásmód a helyes. De mondhatnánk azt is, hogy egyszerűen csak azért ejtjük sz-szel a végén, mert kényelmesebb így kiejteni, vagyis így csúszik ki a szánkon.
Sportbiztosítás vagy UCI licenc?
A Tour de Mátrán való részvételhez nem kérjük a llicencet, de sportbiztosítás megkötése ajánlott, mert a nevezési díj biztosítást nem tartalmaz! A Magyarországon kiváltott UCI licenccel rendelkező sportolóknak van baleset- és felelősségbiztosításuk. Ezért legyen neked is licenced!
Helyesírási tanácsadó portál:
Próbáld ki az MTA Nyelvtudományi Intézet hivatalos helyesírás-ellenőrzőjét itt: →helyesiras.mta.hu
Tény, hogy a magyar nyelv (is) folyamatosan változik. Hosszú évek alatt átalakulnak a szavak, a kiejtés és néha maga a helyesírás is, valamint új szavak jönnek létre. Ma a licenc számít hivatalosan helyes alaknak, de sokan mondják és írják licensznek. Sok éves tapasztalatom szerint a magyar emberek többsége licenszet ír és mond. Az angolban a kiejtés sz-re végződik, így a licensz alak globálisan elterjedt, és ez nagyban hozzájárul a magyar nyelvben is a licensz változat elterjedéséhez. Nem kizárt, hogy a jövőben a helyesírási szabályzat is változtat ezen, hiszen már számos magyar szó írásmódja és kiejtése módosult. Nem tudhatjuk, hogy ami ma hibásnak számít, az 50 év múlva ne válhatna elfogadott formává. Ami ma helyes a magyar helyesírás szerint, az a licenc. Ejtsétek bárhogy, mi érteni fogjuk. :)
Hallgass minket a Tour de Mátra podcast csatornákon is!
Hálásan köszönjük résztvevőinknek, versenyzőinknek, önkénteseinknek, támogatóinknak és partnereinknek, hogy részvételükkel, jelenlétükkel és munkájukkal hozzájárultak az 5. Cofidis Tour de Mátra Gran Fondo kétnapos országúti kerékpárverseny és sportfesztivál sikeréhez 2025. június 7-én és 8-án!
2025. június 7-én és 8-án immár ötödik alkalommal rendeztük meg a Tour de Mátra országúti kerékpárversenyünket. Az esemény idén is az Amatőr Kerékpáros Egyesületek Szövetsége (AKESZ) versenysorozatának részét képezte.
Újdonságként a verseny idén egy 150 km-es Gran Fondo távval bővült, amely tovább növelte a kihívás mértékét. Az 1. napon a kerékpárosok Gyöngyösről indulva, Kékestetőn célba érkezve teljesíthették a 150 km-es Gran Fondo vagy a 83 km-es Medio Fondo távot a Mátra legszebb útvonalain. A 2. napon a Gyöngyös-Kékestető közötti 16 km-es Mini Fondo távon mérhették össze erejüket a résztvevők egy hegyi hajrá keretében.
A versenyre összesen 15 országból 624 fő nevezett, amiből (2024-ben 95 fő) idén 137 utánpótlás nevező, (2024-ben 54 fő) idén 60 női nevező.
150 km-en 124 fő (szombat) 83 km-en 412 fő (szombat) 16 km-en 255 fő (szombat) 150 + 16 km-en 39 fő (szom, vas) 83 + 16 km-en 115 fő (szom, vas) szombati nevezők: 536 fő vasárnapi nevezők: 255 fő Rajtban állók száma összesen: 791 fő
Az útvonalbiztosítást a Rendőrség, 30 UBE motoros és az érintett települések polgárőrei közösen látták el. A biztonságos lebonyolítás érdekében teljes útzárat biztosítottunk a Mátraháza és a parádsasvári kanyar közötti szakaszon, illetve a forgalomnak megfelelő forgalomlassítást és -korlátozást. A Rendőrség 17 fővel, 7 autóval és 4 motorral vett részt a biztosításban.
Az eseményen 50 önkéntes és 7 versenybíró dolgozott.
Frissítőzónák: az első a 12,2 km-nél, a 79,1 km-nél és a 146 km-nél a Mátraházi Edzőtáborhoz vezető út parkolójában, a másik pedig a 2416-os főúton Kisnána és Domoszló között az 54,2 km-nél és a 121,1 km-nél kapott helyet.
Külön köszönjük szponzoraink nagylelkű hozzájárulását a rajtcsomagok tartalmához!
EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREINK:
• Névadó szponzor: Cofidis Magyarország • Szentkirályi Magyarország • Hotel Ózon & Luxury Villas**** Superior • MVM Zrt. • Béres Gyógyszergyár Zrt. • BringaSport/Magyar Kerékpáros Szövetség • Hűtőépítő • Babiczki Borászat • Dominium Pincészet • Biotech USA • Grinta Bike Café • Dumaszínház • Eurosport Hungary • Merida Concept Store • Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. • Gyöngyös-Mátra Turisztikai Közhasznú Egyesület • Gyöngyös Városi Önkormányzat • Aktív Magyarország • Miniszterelnökség
Gratulálunk az 5. Tour de Mátra minden résztvevőjének!
Megjegyzés: Ez nem a Tour de Mátra hivatalos programja, csak egy személyes ajánlás mindazoknak, akiket érdekel a technológia és az új ötletek világa.
A BeerUP Tech Fest egy kötetlen, barátságos IT-rendezvény, ahol IT-szakemberek és tech-érdeklődésű gondolkodók gyűlnek össze. Előadások, sör, jó társaság és inspiráló beszélgetések várnak. Regisztrációkor használd a 2732555kódot, és +1 sörkupont kapunk mind a ketten! A promókód többször felhasználható!
Ha érdekel, hogyan lehet akár egy országos kerékpáros eseményt digitalizálni, modernizálni, vagy csak nyitott vagy új technológiai ötletekre, vagy eszmecserére, akkor ezt a nyári programot jó szívvel ajánlom.
Én is ott leszek, mint a Tour de Mátra verseny szervezője. Ha kíváncsi vagy, hogyan lehet egy többnapos tömegsporteseményt szervezni és közvetíteni, keress meg bátran!
Szívesen meghallgatok új ötleteket. Olyan szakembereket keresek, akik segítenek a Tour de Mátra technológiai fejlesztésében. Ha te is hiszel az innovációban, és van tapasztalatod webfejlesztésben, UX-ben, adatokkal, automatizálással, digitális rendszerekkel, keress meg! Legyél akár fejlesztő, adatvizualizációs szakember, UI/UX designer, digitális akadálymentesítéssel foglalkozó szakember, digitális marketinges, stb. vagy csak lelkes ötletgazda, aki hisz az innovációban, örömmel beszélgetnék veled! Ne hezitálj, keress bátran, ha nem a rendezvényen, akkor emailben → hello@tourdematra.hu
Ha IT-s vagy és kerékpározol, és van egy kiváló ötleted, és beszélgetünk róla 2025. június 19-én, akkor megajándékozlak egy ingyen nevezéssel, amit a 6. Tour de Mátra Gran Fondo kerékpárversenyen válthatsz be! A helyszínről élőben közvetíti a versenyt az Eurosport!
Az esemény részletei:
BeerUP Tech Fest '25
Dátum: 2025. június 19.
Helyszín: Kristály Színtér, Margitsziget, Budapest
Újdonság: A váltott nézetű élő adás a Tour de Mátra történetében most valósul meg először!
Az 5. Tour de Mátra 2025. június 7-én és 8-án minden eddiginél magasabb szintű élő közvetítéssel jelentkezik! Két napon át, többkamerás technikával, élő rendezői váltásokkal és az Eurosport jól ismert magyar szakkommentátoraival követhetik az érdeklődők a versenyt.
A közvetítés során a különböző helyszíneken dolgozó operatőrök képeit egy dedikált rendező váltja valós időben, így a nézők mindig az esemény leglátványosabb pillanatait láthatják akár a mezőny elején, akár egy éles hegymenetnél vagy a befutónál Kékestetőn. A váltott nézetű élő adás a Tour de Mátra történetében most valósul meg először.
A professzionális közvetítés nemcsak a sportélményt gazdagítja, hanem jelentős hozzáadott értéket nyújt a partnerek és szponzorok számára is.
A streaming a Tour de Mátra hivatalos YouTube csatornáján lesz elérhető. Ne maradj le!
Update: The multi-angle live broadcast will debut at the Tour de Mátra for the first time!
The 5th Tour de Mátra will take place on 7-8 June 2025, offering a higher-level live coverage! For two days, viewers can follow the race with multi-camera technology, live director switching, and expert commentary by the well-known Hungarian Eurosport broadcasters.
During the live stream, a dedicated director will switch between cameras located at various points of the course in real time. This allows viewers to always see the most exciting moments, whether at the front of the peloton, on a steep climb, or during the final sprint at Kékestető. This multi-angle format will be used for the first time in the Tour de Mátra’s history.
The professional coverage enriches the sporting experience and provides significant added value for partners and sponsors.
The live stream will be available on the official Tour de Mátra YouTube channel. Don’t miss it!
Novedad: ¡La retransmisión en directo con múltiples ángulos se realizará por primera vez en la historia del Tour de Mátra!
¡La 5ª edición del Tour de Mátra se celebrará los días 7 y 8 de junio de 2025 con una cobertura en directo de nivel superior! Durante dos días, los espectadores podrán seguir la carrera gracias a una retransmisión multicámara, con cambios de vista en tiempo real y los comentarios de los reconocidos expertos húngaros de Eurosport.
Durante la emisión en directo, un realizador dedicado cambiará en tiempo real entre las cámaras ubicadas en distintos puntos del recorrido, garantizando así que los espectadores vean siempre los momentos más espectaculares de la carrera, ya sea en la cabeza del pelotón, en una subida exigente o en el emocionante final en Kékestető. Este formato de emisión con múltiples ángulos se utilizará por primera vez en la historia del Tour de Mátra.
La cobertura profesional enriquece la experiencia deportiva y aporta un valor añadido significativo para los socios y patrocinadores.
La retransmisión estará disponible en el canal oficial de YouTube del Tour de Mátra. ¡No te lo pierdas!
A Hotel Residence Ózon adott otthont az eseménynek, mert „Magasan a legjobb!”, ahol elsőként számoltunk be arról, hogy 2026-tól a Tour de Mátra csatlakozhat az UCI Gran Fondo World Series sorozathoz.
2025. április 1-jén bemutattuk az 5. Tour de Mátra távjait és újdonságait Mátraházán.
A sajtóeseményen felszólalt:
Dr. Záray László, a verseny egyik főszervezője
Révész Máriusz, Aktív Magyarországért felelős államtitkár
Szókovács Péter, Gyöngyös város polgármestere
Dr. Schneller Domonkos, a Magyar Kerékpáros Szövetség elnöke (MKSZ)
Szalai Péter, Útvonal-biztosítás a Közlekedés Biztonságáért Egyesület (UBE)
Pelikán János, Team United Shipping versenyző (TUS)
Filutás Viktor, Karcag Cycling ÉPKAR Team versenyző
Blazsó Márton, magyar bajnok, MTB versenyző
Bodnár Gergő, ES Bringa/Eurosport, a sajtóesemény moderátora
„Kell elszántság ahhoz, hogy valaki a Mátrában kerékpárversenyt szervezzen.” – fogalmazott Révész Máriusz, aki személyes tapasztalatból tudja, milyen feltekerni Kékestetőre.
Dr. Schneller Domonkos kiemelte, hogy a magyar kerékpársport jövőjének kulcsa a nemzetközi rendszerbe való bekapcsolódás, ebben pedig egy újabb láb lesz a Gran Fondók nemzetközi vérkeringésébe való bekerülés.
Főszervezők: Kazsuba Judit és Dr. Záray László 2019 óta dolgoznak együtt a kerékpáros közösségért, és hogy a Tour de Mátra a hazai országúti kerékpárversenyek egyik meghatározó eseményévé váljon. Judit, bár a sajtótájékoztatón nem tudott személyesen jelen lenni, a verseny arculatának, kommunikációjának, programjainak és teljes lebonyolításának kulcsszereplője.
• Névadó szponzor: Cofidis Magyarország • Szentkirályi Magyarország • Hotel Ózon & Luxury Villas**** Superior • MVM Zrt. • Béres Gyógyszergyár Zrt. • BringaSport/Magyar Kerékpáros Szövetség • Hűtőépítő • Babiczki Borászat • Dominium Pincészet • Biotech USA • Grinta Bike Café • Dumaszínház • Merida Concept Store • Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. • Gyöngyös-Mátra Turisztikai Közhasznú Egyesület • Gyöngyös Városi Önkormányzat • Aktív Magyarország • Miniszterelnökség
Sportolj velünk a kétnapos Tour de Mátra országúti kerékpárversenyen! Fuss és túrázz túravezetőinkkel Kékestetőre! Rövid összefoglalónkat az 5. Tour de Mátra eseményeiről itt találod!
VERSENY: A kerékpárversenyre a nevezés 2025. március 25‑én du 5 órakor indul! Nevezni csak online lehet, a rajt előtti szerda éjfélig! Lesz helyszíni nevezés is.
TÚRA: Regisztráció az ingyenes gyalogtúrákra május 1-től.
Az 5. Tour de Mátra 2025-ben megjelenik az Eurosport Hungary műsorán. Márciustól 3 hónapon keresztül ott vagyunk a Giro d'Italia, a Flandriai Körverseny, a Paris‑Roubaix, a Liège‑Bastogne‑Liège, az Amstel Gold Race, a Gent‑Wevelgem, a Romandiai Körverseny és a Baszk Körverseny közvetítéseiben, a Giro d’Italia során naponta kétszer is. Az Eurosport Hungary podcast csatornáin még több érdekességet tudhattok meg rólunk. Nyereményjátékot indítunk az egyik verseny alatt, ahol ingyenes nevezést nyerhetsz az 5. Tour de Mátrára! Ne maradj le, kövesd a Tour de Mátrát és az Eurosport Hungary-t, és figyeld a további részleteket!
PROGRAMOK
5. Tour de Mátra országúti kerékpárverseny 2025. június 7-8. Nevezési díjas, de U13, U15, U17 kategóriáknak ingyenes! Versenytávok: 150 km, 83 km, 16 km és 150+16, 83+16 összetett. Élő közvetítés az Eurosport kommentátoraival! • Facebook: https://www.facebook.com/events/463166533077889
Climb the peak of Hungary Through the curves they bend at will Every hill a test of love Tour de Mátra sports festival
Tour de Mátra wheels of fire Through the hills the hearts aspire Up the Mátra Mountains high Race the wind and touch the sky
Riders from far and near Chasing dreams with no fear In the far away they see Kékestető calls them free
Climb the peak of Hungary Through the curves they bend at will Every hill a test of love Tour de Mátra sports festival
U13, U15 ride for free U17 joins destiny U19, Elit, Master, Senior hearts Mátra calls you, it’s time to shine
Friends are cheering as they wave Riders push through sweat and crave Victory’s taste, the winner’s name The trophy shines, eternal flame
Racing hearts and burning thighs Hungary where dreams arise Every breath a step to grace Kékestető, this is the race!
16 kilometers gives the thrill 83 wants your will 150 is the winner's pride Trophy shines on the mountainside
Climb the peak of Hungary Through the curves they bend at will Every hill a test of love Tour de Mátra sports festival
Brave the wild and play Tour de Mátra leads the way Ride with eagles, don’t fear the bear 'Coz your dreams are waiting there
Racing hearts and burning thighs Hungary where dreams arise Every breath a step to grace Kékestető, this is the race!
Climb the peak of Hungary Through the curves they bend at will Every hill a test of love Tour de Mátra sports festival
...
[en]
• Title: Tour de Mátra Rock & Roll • Music, lyrics, design: Judit/Sportdesign/Sixoxen • Listen on YouTube Music! → youtu.be/KpK-DxTFXIo • Event: Tour de Mátra® (Hungary) • Long web: tourdematra.hu • Short web: tourdematra.com • Free entry: U13, U15, U17 categories! (Junior) • The film was recorded at the 4th Tour de Mátra sports festival on 1–2 June 2024. • All rights reserved.
[hu]
• Cím: Tour de Mátra Rock & Roll • Zene, dalszöveg, design: Judit/Sportdesign/Sixoxen • Hallgasd meg YouTube Music-on! → youtu.be/KpK-DxTFXIo • Esemény: Tour de Mátra® • Hosszú weboldal: tourdematra.hu • Rövid weboldal: tourdematra.com • Ingyenes nevezés: U13, U15, U17 kategóriákban! • A filmet a 4. Tour de Mátra sportfesztiválon rögzítették 2024. június 1-jén és 2-án. • Minden jog fenntartva.
Hallgass minket a Tour de Mátra podcast csatornákon is!
• Date: 7-8 June 2025 • Routes on Sat: 150km, 83km • Route on Sun: 16km • Routes complex: 150+16km, 83+16km • START: Gyöngyös - FINISH: Kékestető • Free entry: U13, U15, U17 categories! • Entry opens on Tue 25 March 2025. • Entry closes on Wed 4 June 2025. • Award prizes in all categories, both for women and men. • tourdematra.hu & tourdematra.com
Hálásan köszönjük résztvevőinknek, versenyzőinknek, önkénteseinknek, támogatóinknak és partnereinknek, hogy részvételükkel, jelenlétükkel és munkájukkal hozzájárultak a 4. Tour de Mátra kétnapos országúti kerékpárverseny és sportfesztivál sikeréhez 2024. június 1-jén és 2-án!
A 4. Tour de Mátra országúti kerékpárverseny idén ismét részét képezte az AKESZ versenysorozatának.
A versenyre összesen 10 országból 446 fő nevezett, amiből 95 utánpótlás nevező, 54 női nevező, 34 külföldi nevező 9 országból: Románia 16, Franciaország 1, Szlovákia 9, Bulgária 2, Ausztria 1, Németország 1, Dánia 1, Kolumbia 1, Törökország 2.
A hétvégén a futókkal és gyalogtúrázókkal együtt 600 fő sportolt aktívan a Mátrában.
1500 fő követte a versenyt. A versenyt mindkét nap Kékestetőn két ledfalon és Facebookon élőben közvetítettük. A média képviseletében jelen volt a Kékes Online, HEOL, M1 TV Nemzeti Sporthíradó, Sport TV, HírTV, Eurosport/ES Bringa.
Idén Mátraháza és a parádsasvári kanyar között teljes útzár volt. Az útvonalbiztosítást a Rendőrség, az UBE motorosok és a települések polgárőrei végezték.
Külön köszönjük szponzoraink nagylelkű hozzájárulását a rajtcsomagok tartalmához!
Együttműködő partnereink:
• HE-DO Kft. • Swiss Laboratory • BioCo Magyarország Kft. • Hotel Ózon Residence Mátraháza • Detki Keksz • Dominium Pincészet • 5Dudás Borászat • Danubiana Kft. • Babiczki László Borászat • VAMAV Kft. • Merida Concept Store • BikeFun Hungary Kft. • BringaSport/Magyar Kerékpáros Szövetség • Hűtőépítő Kft. • Rozgonyi Zöldség-Gyümölcs • Balog-Metál Kft. • Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. • Gyöngyös-Mátra Turisztikai Közhasznú Egyesület • Miniszterelnökség • Gyöngyös Városi Önkormányzat
Találkozzunk újra 2025. május 31-én és június 1-jén az 5. Tour de Mátra sportfesztiválon!
Gratulálunk a 4. Tour de Mátra minden résztvevőjének!
Két kiváló résztvevő versenyzőnk tavaly, a 3. Tour de Mátra után 2023. július 16-án Szlovákiában a hegyekben kerékpároztak, amikor egy gyorshajtó ámokfutó elgázolta őket. Mindketten a helyszínen életüket vesztették. Közösen búcsúzunk két kerékpáros társunktól a 4. Tour de Mátra rajtja előtt 2024. június 1‑jén. 🖤🖤 Őszinte részvétünk. Szavak nincsenek.
Tour de Mátra sportfesztivál. Az esemény a Mátra védett területein kerül megrendezésre, ami külön engedélyeztetést igényel a természetvédelmi hatóságoktól (is), hogy minimalizálják a környezetre gyakorolt hatást. A szervezés során álljon itt egy jogszabály-részlet egy leveléből, amit 2024 áprilisában kaptunk:
"A tervezett közösségi esemény a Mátrai Tájvédelmi Körzet védettségének fenntartásáról szóló 137/2007. (XII. 27.) KvVM rendelet alapján országos jelentőségű védett területet érint, továbbá érinti az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekről szóló 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet] és az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekkel érintett földrészletekről szóló 14/2010. (V. 11.) KvVM rendelet által meghatározott Natura 2000 hálózathoz tartozó HUBN10006 kódszámú, „Mátra” elnevezésű különleges madárvédelmi területet."
8 napon belül kell válaszolnunk, egyébként nincs verseny.
Itt és most, én pedig az emberéletre szeretném felhívni a figyelmet! Gyerekkorom óta ugyanaz a probléma. A forgalom az utakon, ami csak növekszik. Már szinte naponta, de van, hogy naponta többször szirénáznak a Mátrában!
A Tour de Mátra fő eseménye a kerékpárverseny, ami országúton halad. A két napos rendezvény során a kerékpárosok és gyalogtúrázók csoportjai kis létszámmal, környezettudatosan sportolnak, szemben a napi gépjárműforgalom által okozott különböző károkkal a Mátrában.
Elveszünk a jogszabályok sűrűjében, olyan nagyon sok mindennek meg kell felelni a versenyszervezés során. Végzés érkezett. 2024 áprilisában a mátrai természet- és madárvédelemre hívták fel a figyelmünk.
A nagyon sokféle engedély mellett, ezt az engedélyt a Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztálytól kell írásban igényelni a versenyszervezés során. A környezetvédelmi engedélyeztetés célja, hogy a kerékpárversenyeket úgy szervezzék meg, hogy minimalizálják a környezeti hatásokat és a közösségek, lakosság zavarását, ezzel hozzájárulva a versenyek fenntarthatóságához és a környezeti értékek védelméhez. Szigorúan szabályozzák a tájvédelmi körzetek és védett területek használata esetén a közösségi és egyéb események szervezését. A jogszabályok, rendeletek értelmében minden olyan tevékenység, amely Natura 2000 és országos jelentőségű védett területet érint, különleges figyelmet és előzetes engedélyeztetést igényel a madárvédelem, a természeti értékek megóvása és a biodiverzitás fenntartása érdekében.
Néhány gondolat jutott eszembe...
TERMÉSZET-, MADÁRVÉDELEM vs. EMBERVÉDELEM
Mint kerékpárosok és természetjárók, kiemelt figyelmet fordítunk a madarak és a természeti környezet védelmére, hiszen ez a mi felelősségünk. Ugyanakkor szeretnénk felhívni a figyelmet arra is, hogy rendkívül gyakran találkozunk a hegyi utakon száguldozó járművek által okozott veszélyhelyzetekkel. Mint sportoló emberek, nagyon szeretnénk azt is, ha a hivatalos sportrendezvényeken kívül a hivatalok odafigyelnének az emberek épségére is, nem csak a madarakéra, mert hihetetlen mértékben emelkedik az emberi életeket kívánó autósok, motorosok és a balesetek száma!
Az utak rendbetétele is fontos feladat lenne. Egyesületünk egyik kerékpáros tagja egy kátyú miatt vesztette életét.
A mátrai utakon naponta, akár naponta többször is hallani a mentőautók szirénáját, ami arra figyelmeztet, hogy valaki éppen veszélyben van.
Mi, kerékpárosok, futók és turisták, nagyon vigyázunk a természetre, a madarakra és a többi erdei állatra is! De nagyon szeretnénk, ha az életveszéllyel, zajjal, szaggal járó autósok, motorosok, buszok is jobban vigyáznának a természetre, a madarakra és embertársaikra is.
Ezért szeretnénk, és küzdünk azért, hogy a hatóságok a szervezett sporteseményeken túl is fordítsanak nagyobb figyelmet az emberek biztonságára.
Mindannyian vágyunk egy biztonságosabb és élhetőbb környezetre!
TERMÉSZET-, MADÁRVÉDELEM, TOUR DE MÁTRA SPORTFESZTIVÁL
Gyalogos: Míg a gyalogtúrázók a 2 napos rendezvényen összesen 4 x 20-30 fős csoportokban és jelölt (mert ez is nagyon fontos, a jogszabály szerint nem térhetsz le!) turistautakon járják velünk a Mátrát június első hétvégéjén, ez a létszám csekélynek tűnik a motorosok, autósok, buszok napi forgalmához képest.
Kerékpáros: A természetvédelem és a madárvédelem szempontjából a versenyen résztvevő országúti kerékpárosok száma is igen csekély.
Túránként a 20-30 fő gyalogos csendben túrázik a fesztivál 2 napján, nem térnek le az turistaútról, nem szemetelnek, nem énekelnek túra közben, a kerékpárosok pedig némán tekernek, ráadásul természetet károsító kipufogógáz nélkül. Egyetlen átlagos hétköznap alatt a forgalom zaja és a kipufogógázok mennyisége a Mátrában messze meghaladja azt a kárt, amit a természetjárók okoznak az évben.
A másfél méter távolságot előzésnél nagyon kevés gépjárművezető tartja be.
Ezért is fontos, hogy felhívjuk a figyelmet, a természetvédelem és az emberek biztonsága egyaránt kiemelt figyelmet igényel nemcsak a szervezett sporteseményeken, hanem MINDEN NAP!
Természetesen - a Hivatal kérésére, de ha nem kérné, akkor is -, mi betartjuk a szabályt: Vigyázunk embertársainkra, a természetre és a madarakra!
Gépjárművezetők! Vigyázzatok az utakon! Kerékpárosok! Vigyázzatok az utakon!
„Save a life!” (Ments meg egy életet!) című dalommal szeretném felhívni a figyelmet a biztonságos közlekedés fontosságára, a közlekedési kultúra fejlesztésére és a kölcsönös figyelemre. Vigyázzunk egymásra az utakon! Együtt tehetünk azért, hogy kevesebb tragédia történjen, és minden bringás biztonságosan hazaérjen. A videóban szereplő képek és videók illusztrációk, de megtörtént eseményekre emlékezünk: https://www.youtube.com/watch?v=yBuYCBA6Gbg
Tour de Mátra országúti kerékpárverseny és sportfesztivál a Mátrában június első hétvégéjén. 83km, 16km és összetett távok. A Magyar Kerékpáros Szövetség (MKSZ) által akkreditált verseny. Az AKESZ sorozat része. Fuss vagy túrázz velünk, ha nem veszel részt a kerékpárversenyen! Találkozzunk Kékestetőn!
Tour de Mátra országúti kerékpárverseny és sportfesztivál a Mátrában június első hétvégéjén. 83km, 16km és összetett távok. A Magyar Kerékpáros Szövetség (MKSZ) által akkreditált verseny. Az AKESZ sorozat része. Fuss vagy túrázz velünk, ha nem veszel részt a kerékpárversenyen! Találkozzunk Kékestetőn!
Vegyél részt a két napos Tour de Mátra országúti kerékpárversenyen! Ha nem versenyzel, fuss és túrázz velünk Kékestetőre!
VERSENY: A kerékpárversenyre a nevezés 2024. március 24‑én du 4 órakor indul! Nevezni csak online lehet, a rajt előtti szerda éjfélig! Nincs helyszíni nevezés.
TÚRÁK: A regisztráció az ingyenes gyalogtúrákra május 1-jén nyílik meg.
Tour de Mátra országúti kerékpárverseny és sportfesztivál a Mátrában június első hétvégéjén. 83km, 16km és összetett távok. A Magyar Kerékpáros Szövetség (MKSZ) által akkreditált verseny. Az AKESZ sorozat része. Fuss vagy túrázz velünk, ha nem veszel részt a kerékpárversenyen! Találkozzunk Kékestetőn!
Vegyél részt a két napos Tour de Mátra országúti kerékpárversenyen! Fuss és túrázz velünk Kékestetőre! Rövid összefoglalónkat 👇 a IV. Tour de Mátra eseményeiről itt találod!
🚲 VERSENY: A kerékpárversenyre a nevezés 2024. március 24‑én du 4 órakor indul! Nevezni csak online lehet, a rajt előtti szerda éjfélig! Nincs helyszíni nevezés.
🥾 TÚRA: Regisztráció az ingyenes gyalogtúrákra május 1-től.
A gyalogtúrákon minden előre regisztrált résztvevő csak a túra végén és csak személyesen a helyszínen átvehet tőlünk egy Tour de Mátra emlékérmet! A regisztrációhoz az űrlap kitöltése szükséges. Regisztráció a gyalogtúrákra május 1-től!
Ha kérdésed, észrevételed vagy javaslatod van, írd meg nekünk a tourdematra@gmail.com email címre!
Bemutatjuk a legfontosabb lépéseket és szabályokat az akkreditált országúti kerékpárversenyek zökkenőmentes lebonyolításához versenyszervezők és versenyzők számára egyaránt.
Fogalmak
Szabályok és kötelezettségek
Kerékpárversenyek lebonyolítása
Az akkreditált versenyek kötelező előírásai
Miért legyen neked is UCI licenced?
Miért olyan hosszadalmas a szervezés?
Kitöltendő dokumentumok
Engedélyek
Ha érdekelnek a versenyszervezés kulisszatitkai, vagy egyszerűen csak kíváncsi vagy az országúti kerékpárversenyek világára, akkor mindenképpen olvasd el ezt a cikket!
A Magyar Kerékpáros Szövetség (MKSZ) által akkredtált kerékpárversenyek szervezése és lebonyolítása számos fontos szabállyal és kötelezettséggel jár, amelyek biztosítják a versenyzők és a nézők biztonságát, valamint a verseny zökkenőmentes lebonyolítását. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat!
MKSZ: A Magyar Kerékpáros Szövetség egy 12 szakágat tömörítő sportági szakszövetség, szervezi, koordinálja a sportág szereplőinek életét. A Szakszövetség szervezi és ellenőrzi a kerékpáros sportágban folyó sporttevékenységet, összehangolja az UCI (Union Cycliste Internationale) által elismert és a Szakszövetség által létrehozott szakágak tevékenységét, közreműködik az állami sportfeladatok ellátásában, képviseli sportágának és tagjainak érdekeit, valamint részt vesz a nemzetközi sportszervezetek tevékenységében. A Szakszövetség az UCI tagsággal automatikusan tagja az UEC-nek (Union Européenne de Cyclisme). Az MKSZ célja, hogy minél több kerékpáros szakágban felzárkózzunk a világ élvonalához.
UCI: Union Cycliste Internationale. Az UCI, vagyis a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség által elismert versenyek szigorú előírások szerint kerülnek megrendezésre. Ezek nemzetközileg számon tartott versenyek minden országban ugyanazokkal a szigorú kerékpáros és versenyszervezői szabályokkal és az UCI által megbízott versenybíróval. A magyar versenyek többsége nem UCI verseny. Van olyan amatőröknek szóló UCI verseny, ahol licenc nélkül is lehet indulni.
Licenc: UCI versenyengedély. Amatőröknek is! A licenc megszerzéséhez a sportolónak először csapattagsággal kell rendelkeznie, vagyis hivatalosan jelentkeznie kell tagnak egy sportegyesületbe. Miután tag lett, szükség lesz egy orvosi igazolásra arról, hogy versenyezhet, ezután az egyesület intézi számára a licencet, ami 2019 óta digitálisan létezik e-kártya formájában, de külföldi versenyekhez igényelhető fizikai kártya is extra díjjal és postázási költséggel. Az MKSZ által akkreditált két napos Tour de Mátra országúti kerékpárversenyenvaló induláshoz nincs szükség licencre, bárki indulhat rajta a lánc nélküli hajtású kerékpárok, a tandem és az elektromos kerékpár kivételével bármilyen kerékpárral. Legyen neked is licenced! A Magyarországon kiváltott UCI licenc baleset- és felelősségbiztosítást is tartalmaz: a balesetbiztosítás a világ bármely országában érvényes, míg a felelősségbiztosítás szervezett kerékpárversenyek és edzések során nyújt fedezetet Európában. A biztosítási összegek korlátozottak, ezért érdemes a részletes MKSZ szabályzatot elolvasni és igény szerint kiegészítő biztosítást kötni.
A Mátra Biker Sport Club (MBSC) örömmel várja új tagjait, igény esetén a licencet is megszerzi! tagdij.matrabiker.hu
MKSZ tagfelvétel: Ha a versenyszervező klub vagy egyesület MKSZ tag szeretne lenni, akkor az MKSZ tagfelvételhez szükséges dokumentumokat* ki kell tölteni, ezek az MKSZ weboldaláról letölthetők. A tagfelvételi döntést követően a tagfelvétel lezárásához szükséges az MKSZ webáruházán keresztül az éves tagdíj befizetése és a tagi adatlap kitöltése. Akkreditált verseny szervezéséhez MKSZ tagságra van szükség. bringasport.hu/informacio/kluboknak
*Dokumentumok: Alapszabály vagy Alapító Okirat, Aláírási címpéldány, 30 napnál nem régebbi, a Törvényszéki Nyilvántartásba vételről szóló lajstrom kivonat, NAV igazolás a köztartozás mentességről (nullás igazolás), Tagfelvételi kérelem.
Regisztráció - MKSZ: Az MKSZ oldalán a versenybejelentő űrlap eléréséhez minden versenyszervezőnek egyszeri alkalommal ki kell töltenie a versenyszervezői regisztráció űrlapot. Az űrlapon benyújtott adatok alapján készülnek el a jövőbeni versenyekkel kapcsolatos szerződések és ezek alapján jelennek meg a versenyszervezőről szóló adatok az MKSZ online versenynaptárában. bringasport.hu
Versenybejelentés - MKSZ: A versenyszervezőnek a versenybejelentő űrlapon kell bejelenteni a versenyt évente és az MKSZ által meghatározott határidőn belül.
Akkreditált vs. nem akkreditált verseny: A Magyar Kerékpáros Szövetség (MKSZ) által akkreditált kerékpárversenyek azt jelentik, hogy az MKSZ hivatalosan elismerte és jóváhagyta ezeket a versenyeket. Az akkreditált versenyek szigorúan követik a sportág szabályait és előírásait, és a versenyzőknek és a szervezőknek ezeket kötelezően be kell tartaniuk. A nem akkreditált versenyek nem kapnak/még nem kaptak hivatalos elismerést a szövetségtől. A nem akkreditált versenyek nem feltétlenül követik a sportág hivatalos szabályait és a biztonsági intézkedések is különbözhetnek, változhatnak. A versenyek akkreditálásának előnyei közé tartozik a hivatalos irányelvek és szabályok betartása, betartatása, valamint a szövetség aktív támogatása, részvétele és felügyelete a versenyeken. Az akkreditáció hozzájárul a versenyzők és a közönség biztonságához, valamint az események magasabb minőségéhez.
Dokumentumok - MKSZ: A versenyszervezési megállapodáshoz kapcsolódó, évente kötelezően kitöltendő dokumentumok letölthetők az MKSZ weboldaláról: MKSZ szakmai beszámoló sablon, MKSZ versenyeredmény sablon, MKSZ versenykiírás sablon, UCI versenyeredmény sablon, versenyszervezési megállapodás, ÁSZF és a felhasználható logók.
Díjbefizetés - MKSZ: A megfelelő versenykategóriára* előzetesen és évente be kell fizetni a versenynaptárba kerülési díjat az MKSZ webáruházában. A befizetésnél bankkártyás vagy azonnali átutalásos fizetés választható. Az MKSZ kiemelten fontosnak tartja, hogy minden hazai kerékpáros verseny szerepeljen a versenynaptárában, elsődleges legyen a sportolók biztonsága, baleset esetén pedig az ellátás biztosítása és gyorsasága. A versenyrendszer szabályos és színvonalas működtetéséből adódó, valamint a felelősségbiztosítás díjaiból következő költségeket a szövetség a versenynaptárba kerülési díjak beszedésével finanszírozza.
*versenykategóriák: UCI vagy MKSZ OB kategóriás verseny, MKSZ MK, MKSZ akkreditált verseny vagy szabadidős rendezvény, nem MKSZ tagok rendezvénye
Versenymódosítás - MKSZ: Az előzetesen megadott adatok módosítása csak az MKSZ weboldalán a versenymódosítás fülön lévő űrlap kitöltésével kérhető és legkésőbb 15 nappal a verseny előtt.
Felelősségbiztosítás: A hivatalos versennyé nyilvánítást követően az adott verseny bekerül az MKSZ versenynaptárába, valamint a szerződéskötést követően a verseny a biztosítóhoz való jelentésével létrejön az esemény szervezői és versenyzői felelősségbiztosítása. A felelősségbiztosítást az MKSZ csak akkor tudja biztosítani, ha a verseny időpontja előtt legalább 15 nappal megtörténik a hivatalos versenybejelentés! bringasport.hu
A versenyhelyszín kiválasztása: A kerékpárversenyek útvonal- és helyszínválasztása kulcsfontosságú tényező az esemény szempontjából. A sikeres kerékpárverseny megszervezéséhez elengedhetetlen, hogy tudd, milyen kihívások és sajátosságok jellemzik a kerékpáros rendezvényeket. A szabadban történő események szervezése több intézkedést, engedélyeztetést, biztonsági előkészületeket, technikai és logisztikai feladatokat igényelnek, de emellett számos változatos és izgalmas lehetőséget is kínálnak. Ne félj a kihívásoktól! Ha felkészülsz a kerékpárversenyek sajátosságaira, garantálhatod a verseny sikerét és egy igazán kiváló hangulatú eseményt valósíthatsz meg.
Pályatervezés és pályajelölés: Az útvonal megtervezése és megjelölése a verseny előkészítésének egyik legfontosabb része. A pályát jól láthatóan és egyértelműen kell kijelölni. Különösen nagy figyelmet kell fordítani a kanyarok, lejtők, kereszteződések jelölésére, biztosítására. Rendkívül fontos, hogy a pálya ne legyen veszélyes a közutakkal való keresztezések vagy egyéb veszélyes területek miatt, és az a legnagyobb alapossággal és gondossággal legyen megtervezve és biztosítva!
Szabályok közúton versenyzőknek: A Magyar Kerékpáros Szövetség versenyszabályainak betartása kötelező! Zárt, kemény héjú fejvédő használata minden esetben, mindenhol és mindenkor kötelező a versenyzés során! Az élmezőnytől jelentősen leszakadó versenyzők a szervezett útbiztosításon kívül, de kíséret mellett haladhatnak tovább. Ezeken a szakaszokon a közúti forgalommal való találkozás lehetősége fennáll, ezért fokozott figyelem szükséges. A résztvevők továbbra is versenyfelszerelésben, rajtszámmal, a mögöttük haladó kísérőjármű támogatásával folytatják útjukat a cél felé.
Súlyos vétség és a versenyszabályzat megsértése esetén a résztvevő azonnal kizárható a versenyből!
Biztosítás - versenyzők:Licenccel rendelkező sportolók, edzők, csapatvezetők, bírók biztosítója a Groupama. A kockázatviselés helye a szerződés hatálya alatt szervezett kerékpáros versenyek helyszínei, vagyis versenyengedéllyel rendelkező sportolók, edzők, csapatvezetők esetén a verseny, edzés útvonala, bírók esetén a verseny helyszíne. Területi hatálya Európa. bringasport.hu/informacio/versenyzoknek
Ha a nevezési díj biztosítást nem tartalmaz, sportbiztosítás megkötése ajánlott a versenyzők számára!
Engedélyek, kommunikáció - hatóságok, területfenntartók, önkormányzatok: A területek nagyrészt közterületek, közforgalomnak átadott magánterületek vagy magántulajdonban lévő területek lehetnek. A magánterületek használatához a tulajdonossal vagy tulajdonoskkal kell egyeztetni, ami egyszerűbb folyamat lehet. A közterületek esetében azonban az állami vagy a városi rendeletek határozzák meg a területek használatát. Előfordulhat, hogy a terület különböző tulajdonosok vagy kezelők ellenőrzése alatt áll. Fontos az együttműködés és egyeztetés mindenkivel, és mindig számolnod kell a különböző adminisztratív követelményekkel, dokumentációval, papírmunkával, díjfizetéssel. A helyi hatóságokkal, tulajdonosokkal és területfenntartókkal való jó kapcsolatok kiépítése elengedhetetlen a sikeres kerékpárversenyek szervezéséhez.
Engedély - Rendőrség: Rendőrségi engedélyre van szükség a verseny országúton történő megrendezéséhez, a verseny útvonalának részleges vagy teljes lezárásához és irányításához. police.hu
Engedély - Katasztrófavédelem: Ha az eseményen résztvevők száma min. 500 fő, a rendezvényt be kell jelenteni, ha meghaladja az 1000 főt, akkor engedélyt is kell kérni. A rendelet szerint szabadtéri rendezvény az 1000 főt vagy az 5000 m2 területet meghaladó, épületen kívüli területen megtartott szervezett esemény, ide nem értve a létesítmény működési engedélyével összefüggő rendezvényeket. Pl. koncertsorozatok, gasztrofesztiválok, sportesemények, stb. katasztrofavedelem.hu/application/ uploads/documents/2020-02/69337.pdf
Engedély - Magyar Közút Nonprofit Zrt.: A közúti engedély célja a közlekedés zavartalan és biztonságos fenntartása a verseny idején. kozut.hu
Engedély - Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály: A környezetvédelmi engedélyeztetés célja, hogy a kerékpárversenyeket úgy szervezzék meg, hogy minimalizálják a környezeti hatásokat és a közösségek, lakosság zavarását. Ezzel hozzájárulnak a versenyek fenntarthatóságához és a környezeti értékek védelméhez.
Szigorúan szabályozzák a tájvédelmi körzetek és védett területek használata esetén a közösségi és egyéb események szervezését. A jogszabályok, rendeletek értelmében minden olyan tevékenység, amely Natura 2000 és országos jelentőségű védett területet érint, különleges figyelmet és előzetes engedélyeztetést igényel a madárvédelem, a természeti értékek megóvása és a biodiverzitás fenntartása érdekében. A Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály szabályozása szerint az ellenőrzőpontok és frissítőpontok esetén is kötelező nyilatkozni a pontos GPS koordinátákról! A védett területeken történő gépjárműhasználatot külön engedélyeztetni kell, és ezzel kapcsolatban is nyilatkozatot kell tenni! Kötelező megjelölni az eseménynél egy alternatív dátumot a nem megfelelő időjárási körülmények esetére. Ha vannak kísérőrendezvények, például koncertek, azt szintén előre be kell jelenteni és engedélyeztetni kell.
A Tour de Mátra esetén a hivatkozási alap ez a jogszabály: "A tervezett közösségi esemény a Mátrai Tájvédelmi Körzet védettségének fenntartásáról szóló 137/2007. (XII. 27.) KvVM rendelet alapján országos jelentőségű védett területet érint, továbbá érinti az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekről szóló 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet] és az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekkel érintett földrészletekről szóló 14/2010. (V. 11.) KvVM rendelet által meghatározott Natura 2000 hálózathoz tartozó HUBN10006 kódszámú, „Mátra” elnevezésű különleges madárvédelmi területet." kornyezetiblog.net/kornyezetvedelmi-hatosagok
Engedély - Erdészeti Igazgatóság: Ennek az engedélynek a megszerzése azért szükséges, hogy összeegyeztethessék a sporteseményeket a környezet- és természetvédelmi célkitűzésekkel. A verseny tervezett útvonalán olyan erdőterületek is érintettek lehetnek, amelyek környezeti és természetvédelmi szempontból különleges jelentőségűek. Az ilyen területeken való versenyzéshez vagy események rendezéséhez engedélyre van szükség annak érdekében, hogy biztosítani lehessen az erdők és a környezet megóvását. Az Erdészeti Igazgatóságok szerepe a környezetvédelmi előírások betartásának felügyelete, a környezeti hatások minimalizálása, az erdőterületek védelme és az esetleges károk kompenzálása. kormanyhivatal.hu/hu/ szakigazgatasi-szervek/erdeszeti-igazgatosag
Egy szuper, új hír érkezett 2024. május 9-én hozzánk és a sportesemények szervezőihez a közösségi erdőhasználatról! Az erdőgazdaságok mostantól nem szednek, nem szedhetnek semmilyen jogcímen erdőhasználati hozzájárulást vagy bármilyen néven pénzbeli ellenszolgáltatást az erdő látogatásáért. Az erdőlátogatás, erdőhasználat mindenkinek ingyenes! Szervezett keretek között is!
Engedély - Nemzeti Park Igazgatóságok: A nemzeti park igazgatóságok az országos jelentőségű, védett természetvédelmi területek kezelésért felelős állami szervek Magyarországon, melyek 1996-tól vették át ezt a feladatot az addigi természetvédelmi igazgatóságoktól. Magyarországon 10 nemzeti park igazgatóság van. A mátrai versenyünk esetén a Bükki Nemzeti Park Igazgatóságának engedélye szükséges. A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság természetvédelmi őrei három megyében végeznek természetvédelmi véleményezést. Tőlük kell kérni a természeti területek alkalmi igénybevételével járó tömegsport rendezvényekhez az engedélyt. A jogszabályok alapján a természeti és a védett természeti területek és értékek megóvása, őrzése, károsításának megelőzése érdekében egyenruhával, szolgálati igazolvánnyal és jelvénnyel, szolgálati maroklőfegyverrel és más technikai eszközökkel ellátott tagokból álló Természetvédelmi Őrszolgálat működik valamennyi nemzeti park igazgatóság szervezetében. 2022-ben a 2. Tour de Mátra versenyünkön bizony megjelentek Kékestetőn a fegyveres természetvédelmi őrök és nem volt jó kedvük. A részleteket itt most nem írom le. termeszetvedelem.hu/nemzeti-park-igazgatosagok
Egészségügyi biztosítás - OMSZ: Mozgóőrség. Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ), mint a kórházon kívüli életmentő ellátás magyarországi felelőse és szakértője, a rendezvények egészségügyi biztosításának valamennyi szintjét kész a legmagasabb színvonalon megszervezni, lebonyolítani. Szükség lesz a dokumentumokra* és a térítési díj befizetésére. A számla tartalmazza az óradíjat és a kilométer díjat. További információ: mentok.hu
Egészségügyi biztosítás: A versenybiztonság érdekében ajánlott 1 versenyorvos, aki egy külön autóban közvetlenül a mezőny mögött halad. 500 főt meghaladó nevezői létszám esetén 1 mentőkocsit*, 1 esetkocsit**, valamint 1 mentőmotorost is biztosítani kell a mezőny kíséréséhez úgy, hogy a mezőnyt jól elosztva különböző csoportokkal haladhassanak. Feladatuk, hogy sürgősségi helyzetek esetén azonnali ellátást nyújtsanak.
*A mentőkocsi betegszállításra, szükség szerint a beteg ellátásának a megkezdésére alkalmas mentőegység, személyzete a mentőápoló vagy mentőszakápoló és mentőtechnikus vagy mentőgépkocsi-vezető. A mentőkocsi orvos és mentőtiszt nélkül is működhet és könnyebb feladatokat lát el, mint az esetkocsi.
**Az esetkocsi vezetője mentőtiszt, riasztják mentéshez, valamint sürgős, illetve őrzőszállításhoz, ha a baleseti mechanizmus vagy a bejelentés egyéb adatai alapján feltételezhető, hogy a beteg mentőtiszti szintű ellátásra szorul. Személyzete az orvos vagy mentőtiszt, mentőápoló és mentőtechnikus vagy mentőgépkocsi-vezető. Az esetkocsi komolyabb, emelt szintű feladatokat lát el.
Egészségügyi biztosítás az 5. Tour de Mátra versenyen 2025-ben: 1 esetkocsi, 1 mentőgépkocsi, 1 mentőorvosi autó, 2 fő mentőmotoros, 1 ambulancia szakszemélyzettel.
Biztonság - a versenyhelyszín szakszerű őrzése: Ha az előzetesen felállított színpad vagy egyéb installáció 2 méter vagy annál magasabb, akkor nem szabad őrizetlenül hagyni, illetve meg kell felelniük a hivatalos biztonsági tanúsítványoknak és szabályoknak.
Online jelenlét: A verseny weboldalának és/vagy Facebook oldalának feltüntetése a versenykiírásban kötelező. A minden részletre kiterjedő verenykiírás legyen online elérhető!
Saját weboldal vagy közösségi média? Melyiket válasszam? A verseny vagy a szervező egyesület/cég közösségi média oldalát sajnos bármikor deaktiválhatja, megszüntetheti vagy végleg törölheti az adott szolgáltató, ha a verseny vagy a szervező közösségi média oldalának tartalma nem felel meg az adott platform mindig megújuló és egyre szigorúbb szabályainak. Ez nagy kellemetlenségeket okozhat a versenyzőknek és versenyszervezőknek egyaránt. Ezért is fontos egy jól működő és felhasználóbarát weboldal használata, mint egy stabil és megbízható online felület az információk megosztására, amely független a közösségi média szigorú irányelveitől, és ahol a résztvevők mindig biztonságosan hozzáférhetnek az aktuális információkhoz. Egy jól megszerkesztett saját honlap professzionális megjelenést biztosít, ami növeli a rendezvény hitelességét. Az ideális megoldás gyakran az, hogy mindkét lehetőséget használjuk. Versenyszervezésnél a hivatalos weboldalnak kétnyelvűnek kell lennie: magyar és angol.
Egy jól kialakított weboldal lehet a hosszú távú információközvetítés és a nevezési rendszer alapja, míg a közösségi médiafelületek segítenek a résztvevőkkel való aktív kapcsolat kialakításában és fenntartásában. Ezáltal a két platform egymást kiegészítve segít elérni a legjobb eredményt.
Versenykiírás: A versenykiírás kötelező és elengedhetetlen, mivel ez nyújt egyértelmű és átfogó útmutatást a versenyzőknek és szervezőknek egyaránt. Ebben szerepelnek a verseny részletei, szabályai, időpontja, és minden fontos információ. A versenykiírást az MKSZ szabályai szerint kell feltüntetni.
A versenykiírás kötelező részei:
1. A verseny hivatalosan bejelentett neve.
2. Verseny besorolása: MKSZ vagy UCI kategória, vagy kategorizálatlan. Szabadidős rendezvény (ha licenc nélküliek is részt vehetnek). Utánpótlás (amennyiben utánpótlás korú versenyzők is részt vehetnek U19-ig).
3. A verseny dátuma.
4. A verseny és a versenyközpont helye, pontos címe. Google térkép szerinti cím, ha nincs ilyen, akkor GPS koordináták.
5. A verseny kategóriái és korcsoportjai.
6. A verseny útvonala, technikai adatok, pályarajz, szintrajz.
7. A verseny időrendje. Technikai értekezlet, helyszíni nevezés, edzések, rajtok, díjkiosztók, stb.
8. A rendező egyesület vagy cég neve. Versenyigazgató/főszervező neve és elérhetősége. A rendezvény weboldalának vagy Facebook oldalának, illetve eseményének linkje, ahova a legfrissebb információk kerülnek fel a versenykiírással együtt.
9. A nevezés ideje és módja: előnevezés, nevezés, helyszíni nevezés. Nevezési díjak.
10. A verseny díjazása: érem, egyéb, pénzdíj, stb. Az esetleges pénzdíj kifizetésének módja.
11. További információk. Legközelebbi kórház neve, címe, szállások a közelben, parkolás, csapatsátrak, buszok, busz-, vonatmenetrendek, versennyel kapcsolatos egyedi szabályok, mosdók, wc-k biztosítása, stb.
12. Nyilatkozat arról, hogy a verseny az UCI/MKSZ szabályai szerint zajlik.
START - rajtkapu: Figyelem! Akkreditált országúti kerékpárversenyen 2022. január 1-jétől felfújható kapu csak a rajtnál használható és min. 10 ponton kell rögzíteni!
A 2022-es évtől felfújható kapu csak a rajtnál használható!
FINISH - célkapu és célvonal: Akkreditált országúti kerékpárversenyen a célvonalnál kötelező a megfelelően rögzített fém célkapu használata. A célvonal egy 72 cm széles fehér csík, középen egy 4 cm széles fekete csíkkal: 34 cm fehér + 4 cm fekete + 34 cm fehér(MTB versenyen a célvonal 20cm: 8+4+8cm). A célvonal előtt a "befutó" szakasznak min.200 méter hosszú és min. 6 méter széles egyenesútnak kell lennie és nem lehet benne semmilyen akadály, kanyar, útszűkület vagy kereszteződés, és az útfelületnek kiváló állapotúnak kell lennie! A biztonsági, fém kordonokat megfelelően kell rögzíteni úgy, hogy se a nézők, se a szél ne tudja felborítani és a versenyzők és nézők legnagyobb biztonságát egyaránt szolgálják. A célkapu lábainál TILOS átjárást biztosítani a nézők számára!
Rajtszámok: Akkreditált országúti kerékpárversenyen minden versenyzőnek kötelező viselnie 2 db kerékpáros rajtszámot. Szabályos mérete: 18 cm magas és 16 cm széles. A számok magassága 10 cm, szélessége 1,5 cm. A rajtszám alsó részén max. 6 cm magas reklámsáv elhelyezése engedélyezett. A nyeregcsőre ragasztott lifegős vázszámok nem felelnek meg a követelményeknek!
Kommunikáció: Javasolt a szervezők közötti közvetlen, vezetéknélküli, rádió adó-vevős összeköttetés kialakítása a zökkenőmentes kommunikáció érdekében.
Gépjárművek matricázása: A versenyhez tartozó gépjárművek matricázása szükséges a könnyebb beazonosítás érdekében.
Interjúk tilalma: A verseny közbeni interjúkészítés tilos, különösen menet közben. Ez a szabályozás összhangban van a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) előírásaival, amelyek szerint a versenyzők verseny közbeni zavarása, például interjúkészítéssel, tilos. Az interjúk kizárólag a csapatkocsikkal, rádióinterjú formájában engedélyezettek szigorúan szabályozott körülmények között. Ez a megközelítés biztosítja a versenyzők koncentrációját és a verseny biztonságos lebonyolítását.
Útlezárás: Az útlezárások és a forgalomirányítás költségeit a szervező cég vagy egyesület állja. Például 2024-ben egy 10 kilométeres útlezárásra kb. 5000 forint/km díjtételt számol fel a Magyar Közút Nonprofit Zrt., ami 50ezer forint plusz áfa egy napra. Ez a költség magában foglalja a terelőutak kijelölését, a táblák elhelyezését és az útlezárásokat, biztosítva ezzel a verseny zökkenőmentes lebonyolítását és a közlekedés biztonságát. A forgalomterelő táblák szakszerű megtervezése és legyártása is költséget jelent a szervezőknek. A Tour de Mátra versenyen teljes útzár van Mátraháza és a parádsasvári kanyar között. A Közút weboldala: kozut.hu A közúti jelzőtáblák megtervezéséhez, alkalmazásához és elhelyezéséhez szükséges hivatalos műszaki előírás itt található: ume.kozut.hu/dokumentum/838
Útvonalbiztosítás - Rendőrség: A rendőrség segít a közlekedési rend fenntartásában és a verseny biztosításában. police.hu
Útvonalbiztosítás - Polgárőrök: A szervezőknek gyakran szükségük van a verseny útvonalán érintett városok, falvak polgárőreinek segítségére a közlekedés irányításában és az útvonal biztosításában. A polgárőrök segítik a közlekedést azokon a pontokon, ahol a rendőrség és egyéb közlekedési szervek nem tudnak jelen lenni, és gondoskodnak arról, hogy a verseny résztvevői és a nézők biztonságban legyenek. A polgárőrség fontos szerepet játszik a közrend fenntartásában, például a közúton történő parkolás irányításában és a közlekedési zavarok elhárításában. (A Tour de Mátra versenyen 2023-ban 40 polgárőr segített és dolgozott.)
Útvonalbiztosítás - UBE motorosok: Az útvonalbiztosításban a rendőrség mellett fontos szerepet játszanak az olyan szakmai szervezetek, mint például az Útvonal-biztosítás a Közlekedés Biztonságáért Egyesület. Az UBE motorosok professzionális segítséget nyújtanak az útvonal- és versenybiztonság fenntartásában, a versenyzők dinamikus kísérésében és biztonságos irányításában. A Tour de Mátra versenyen 30 motoros vesz részt, akik aktívan hozzájárulnak a versenyzők biztonságos haladásához és a forgalmi szituációk hatékony kezeléséhez. utvonalbiztositas.hu
Biztosító motorosok száma: A versenybiztonság egyik kulcseleme a megfelelő számú és szakszerűen koordinált biztosító motoros jelenléte, akik a mezőny előtt, közben és mögött haladva aktívan segítik az útvonal zárását, a forgalmi helyzetek irányítását és a kritikus szakaszok biztosítását. A szükséges motoroslétszám meghatározása a verseny útvonalának hosszától, jellegétől, forgalmi terheltségétől és a résztvevők számától függ. Ennek tervezése és megvalósítása minden esetben a versenyszervezők felelőssége, amit a rendőrséggel és a motoros biztosítást végző szakmai szervezetekkel egyeztetve végeznek annak érdekében, hogy a versenyzők ellenőrzött és biztonságos körülmények között haladhassanak végig a verseny útvonalán. Az UBE figyel, és ha kell, megerősít. Ha a biztonság megkívánja, még több motoros érkezik. Ha olyan forgalmi vagy versenyhelyzet alakul ki, ahol az előzetesen tervezett létszám nem lenne elég, a szervezőkkel egyeztetve saját hatáskörben további motorosokat mozgósítanak a biztosítás megerősítésére.
Korcsoportok elválasztása: Az MKSZ versenyeken a különböző korcsoportoknak külön-külön mezőnyben kell versenyezniük. Összevonások csak a létszámok alapján lehetségesek, de mindig a versenytávoknak megfelelően kell elrendezni őket.
Időmérés: A versenyeredmények rögzítése és közzététele. Időmérő cégek, mint pl. az EVOCHIP, professzionális eszközökkel és szakértő személyzettel segítenek az eredmények pontos és megbízható rögzítésében. Az időmérés fontos, hogy a versenyzőknek és a nézőknek egyaránt megfelelő visszajelzést lehessen adni a versenyzők teljesítményéről, és hogy az eredmények hitelesek és vitathatatlanok legyenek. evochip.hu
Versenyeredmény kifüggesztése a helyszínen: Az eredménylista, amely alapján az eredményhirdetés és a díjkiosztó történik, általában 30-60 perccel az eredményhirdetés előtt kerül kifüggesztésre a szervezők által egy előre meghatározott helyszínen úgy, hogy az könnyen megtalálható, hozzáférhető, olvasható legyen, és a folyamatosan célba érkező versenyzőket a listát néző esetleges tömeg ne zavarja.
Versenyeredmény - MKSZ: A versenyeredményt a versenyt követően legkésőbb 24 órán belül be kell küldeni a szövetséghez a versenynaptar@bringasport.hu email címre.
Dopping:Azamatőr sportban sem megengedett a dopping! Minden nemzeti és nemzetközi versenynaptárban szereplő versenyen elengedhetetlen a tiszta sport (Fair Play) elveinek betartása, függetlenül attól, hogy a versenyzők profi vagy amatőr kategóriában indulnak. A Magyar Kerékpáros Szövetség elnökségi határozata kijelenti, hogy a dopping minden formája elfogadhatatlan, és az eltiltás hatálya alatt álló személyek nem versenyezhetnek és sportszakemberként sem tevékenykedhetnek. A doppingellenes szabályok megsértése esetén az eredmények törlésre kerülnek, az érintett pedig kizárásra kerül minden sporttevékenységből a szabály szerint meghatározott időtartamban, sem edzőtáborban, sem társadalmi munkában nem vehet részt. Ha egy eltiltás alatt álló versenyzőt azonosítanak versenyen való részvétel közben, az eredmények visszamenőleg is törlésre kerülnek, az eltiltás ideje automatikusan újraindul, továbbá számolni kell további jogi és sportszakmai következményekkel. A szabály érvényesül a Tour de Mátra versenyen is, melynek célja a sportág tisztaságának fenntartása és a versenyzők egészségének védelme. Törekedni kell a doppingellenes tudatosság és prevenció erősítésére, hogy minden résztvevő számára igazságos és tiszta versenykörnyezetet teremthessünk. További információ: bringasport.hu/2020/03/26/az-amator-sportban-sem-megengedett-a-dopping és antidopping.hu és youtube.com/watch?v=3UE3LNJ_PScTiltott anyagok:antidopping.hu/Tiltolista
Óvás - felszólalás: A versenyző óvást nyújthat be a célba érkezést követően, a versenyszervező által meghatározott időtartamban, írásban, tanúkat megnevezve és a bizonyítékok csatolásával (fénykép, videó felvétel emailben csatolva) a versenyszervező által meghatározott óvási díj megfizetése ellenében a versenyigazgatónál. Az óvásban szereplő követeléseknek világosnak és egyértelműnek kell lenniük. A versenyigazgató a döntést a helyszínen hozza meg az óvás benyújtását követően a versenyszervező által meghatározott időn belül. A versenyigazgató döntése végleges. Az óvásnak minden szükséges információt tartalmaznia kell ahhoz, hogy az alapján döntés születhessen. Ha nem tartalmaz az óvás minden szükséges információt, az óvás elutasításra kerülhet. Az óvás benyújtásakor kért adatok: a versenyző neve, rajtszáma, email címe, telefonszáma, egyesülete, a verseny neve, dátuma, helyszíne, az óvás indoka, részletes leírása, a bizonyítékok leírása, csatolása (video, kép, egyéb dokumentum csatolása emailben), az óvásban érintett szakasz és időpont, a személy, aki ellen az óvás irányul (ha van), az óvásban kért intézkedés, az óvás benyújtásának dátuma, időpontja. Eredményes óvás esetén a befizetett óvási díjat a versenyszervező visszatéríti. Például a Tour de Mátra versenyen óvást benyújtani célba érkezést követően 30-60 percen belül írásban, tanúkat megnevezve és a bizonyítékok csatolásával (fénykép, videó) emailben (tourdematra@gmail.com) 20ezer forint óvási díj megfizetése ellenében lehet. További információ: tourdematra.hu/szabalyzat
Hibás nevezési adatok módosítása: A Tour de Mátra verseny nevezési lapján a versenyző által megadott adatok pontosságáért a szervezők nem felelnek. A célbaérkezés után a hibás adatokból történő hibás eredményekért a szervezők és az időmérő cég nem tehető felelőssé. Utólagos adatmódosítás nem követelhető. Utólagos adatmódosítás kérhető, és csak a versenyigazgató rendelheti el az óvási díj befizetése után, ez esetben az óvási díjat nem térítjük vissza.
Nézők biztonságának biztosítása: A szervezőknek gondoskodniuk kell a nézők biztonságáról is. Ehhez tartozik a nézők megfelelő távolságban tartása a versenyzőktől, a veszélyes területek kijelölése és megfelelő őrzése, valamint a biztonsági intézkedések megtétele a versenyzők és a nézők közötti konfliktusok megelőzésére.
Önkéntesek: Az önkénteseknek kiemelkedően fontos szerepük van annak érdekében, hogy a versenyek zökkenőmentesen és sikeresen lebonyolíthatók legyenek. Az önkéntesek elkötelezettségükkel és munkájukkal hozzájárulnak a versenyek sikeréhez, és a versenyszervezés nélkülözhetetlen részei. Köszönettel tartozunk nekik az áldozatos munkájukért és segítségükért, amelyek lehetővé teszik a kerékpárversenyek sikeres lebonyolítását!
Ellátás - étel, ital: Az ellátás mindig a minőségi és higiéniai szabályok szerint legyen biztosítva egységes árakkal, még akkor is, ha csak egyszerű snack-et kínálnak a versenyen. Ha megoldható, az éttermek és mobil bárok kiszervezése egyetlen szolgáltató vagy partner részére előnyös megoldás lehet a verseny szervezőjének.
Szemétgyűjtés, szemétszállítás: A versenyszervező feladata gondoskodni rendezvény közben a szelektív szemétgyűjtésről, a helyszín tisztaságáról, rendben tartásáról, valamint biztosítani, hogy a rendezvény helyszíne a rendezvény után teljesen szemétmentes és tiszta legyen, ezzel visszaállítva az eredeti állapotot. A szelektív szemétgyűjtés segíti az újrahasznosítást és csökkenti a környezeti terhelést, míg a helyszín tisztasága hozzájárul a pozitív élményhez és a rendezvény sikeres lezárásához.
Koncert, zeneszolgáltatás sportrendezvényen, zenei jogdíjak: A rendezvény szervezőjének regisztrálnia kell az Artisjus Egyesület weboldalán, ezt követően jelentheti be a szervezett zenés eseményeket a kért adatok megadásával (alapadatok, várható bevételi és nézőszám adatok, közreműködő fellépők, DJ-k neve). A rendezvény után három munkanapon belül szükséges véglegesíteni a megadott adatokat, mint például a ténylegesen értékesített jegyek számát (ha van koncertbelépő) és az elhangzott művek adatait. Ez különösen fontos élőzenei koncertek, DJ-k és irodalmi előadások esetében, ahol az elhangzott művek adatait is be kell jelenteni. A bejelentést követően jogdíjfizetési értesítőt küldenek. Figyelem, sajnos még nem minden rendezvénytípus esetén van lehetőség online bejelentésre! További információ: artisjus.hu
Fotós, videós: A verseny médiatámogatásának biztosítása érdekében fontos, hogy minden kulcsfontosságú pillanat rögzítésre kerüljön. Az esemény filmjének elkészítéséhez ajánlunk min. két fő operatőrt (kézi kamerával felszerelt operatőr és egy drónos/gimbalos operatőr), akik a verseny lényeges mozzanatait dokumentálják, nekik 2 motorosra is szükségük van, aki szállítja őket. Ezen kívül további 2-3 fotóst is érdemes megrendelni, akik különböző helyszíneken, gyalogosan készítenek felvételeket az eseményről. Ha tervezel ilyet a rendezvényeden, az Eurosport kommentátorait (1-2 fő) szintén motoron szállítják, akik élőben, online közvetítik az eseményeket (streaming). Figyelem! A filmek árajánlata a jogtiszta zene díját nem minden esetben tartalmazza. A motorokat, amelyek az operatőröket és a kommentátorokat szállítják, általában a megrendelő biztosítja. A forgatási napok közötti szállást a megrendelő biztosítja.
Élő közvetítés és kommunikációs minőség: A Tour de Mátra élő közvetítése 2025-ben új szintre lép. A kétnapos esemény során többkamerás, váltott nézetű közvetítés valósul meg Eurosport szakkommentátorok közreműködésével. Az élő streamet egy dedikált rendező irányítja, aki a különböző pozíciókból dolgozó operatőrök képei közül valós időben váltja a legrelevánsabb jelenetet, így a nézők mindig az esemény legizgalmasabb pillanatait láthatják. Ez a váltott nézetű közvetítési forma 2025-ben valósul meg először, korábban csak egykamerás élő közvetítés működött. A közvetítés a Tour de Mátra hivatalos csatornáin (Facebook, YouTube, Twitch) keresztül lesz elérhető, a streamelés technikai hátterét a szervezők biztosítják. A professzionális megvalósítás nemcsak a sportesemény presztízsét növeli, hanem komoly hozzáadott értéket képvisel a partnerek, támogatók és nézők számára is belföldön és nemzetközi szinten egyaránt.
Élőzene a sportrendezvényen: Figyelem! Nem 27%, hanem 5%-osáfakulcs alá tartozó kulturális terméknek számít az előadóművész személyes közreműködésével a közösségi rendezvényeken nyújtott hangos élőzenei szolgáltatás.
Szervezés időtartama: Kb. minimum 6-9 hónap egy kétnapos versenyre! Ha nagyobb csapattal dolgoztok, esetleg kevesebb idő is elég lehet. Például a Tour de Mátra két napos országúti kerékpárversenyt (amit mindig június első hétvégéjén tartunk), már az előző év novemberében elkezdjük szervezni és a teljes munkafolyamat júliusban, augusztusban zárul.
Egyéb: Árajánlatok beszerzése, átláthatósági nyilatkozat, megrendelők, szerződések, szponzorok, támogatók, együttműködők, reklám, PR, marketing, projektmenedzsment, műsorvezetők, speaker-ek, installáció, színpad, rendezvénytechnikai eszközök, technikusok, vagyonőrzés, logisztika, informatikus, weboldal, grafikus, programszervezés, nyomda, ajándéktárgyak, nyeremények, tombola, éremtervezés és -gyártás, molinók, plakátok, kivetítők, LED-falak, videósok, filmkészítők, media (TV, rádió, podcast), hírlevelek, fotósok, videósok, drónosok, filmesek, zenészek, produkciók, tereprendezés, fűnyírás, vendéglátás, önkéntesek, egyéb közreműködők, promo/merch cuccok, ügyfélkezelés, nemzeti és nemzetközi kapcsolatok, kommunikáció, a verseny utáni szakmai beszámolók megírása, számlák készítése, teljesítési igazolások, engedélyeztetések és hatósági eljárások díjai, utazási és szállásköltségek, tagdíjak, nevezési díjak, bírság (ha van), blogok, cikkek, szemétgyűjtés, takarítás, szemétszállítás, könyvelés, számlázás, időjárás(!), stb..
Ezek a kötelezettségek kulcsfontosságúak annak érdekében, hogy a Tour de Mátra biztonságosan és zökkenőmentesen lebonyolítható legyen, és a versenyzőknek lehetősége nyíljon a legjobb teljesítményük nyújtására. A szervezőknek és a résztvevőknek egyaránt felelős szerepük van abban, hogy a verseny sikeres és élvezetes legyen.
Ha kérdésed, észrevételed vagy javaslatod van, írd meg nekünk a tourdematra@gmail.com email címre!
Tour de Mátra országúti kerékpárverseny és sportfesztivál a Mátrában június első hétvégéjén. A Magyar Kerékpáros Szövetség (MKSZ) által akkreditált verseny. Az AKESZ sorozat része. Fuss vagy túrázz velünk, ha nem veszel részt a kerékpárversenyen! Találkozzunk Kékestetőn!
Fogadjátok szeretettel a III. Tour de Mátra kisfilmünket, amely betekintést nyújt a sportfesztivál felejthetetlen és legnagyszerűbb pillanataiba! Rekordszámú nevező, kiváló hangulat, csodás időjárás! Június első hétvégéje!
--
3rd Tour de Mátra road cycling race and sports festival in Hungary. Always the first weekend in June to Hungary's highest peak. 83km on Saturday, 16km on Sunday, and complex routes. Ride with us!